Artikelen

Goede voornemens

Verstuurd op 21 december 2011

Mocht u onverhoopt de nieuwsbrief niet in de juiste opmaak ontvangen of kunnen lezen, klik hier voor de online versie.
Met het nieuwe jaar in zicht hebben altijd veel mensen goede voornemens. Veel van die goede voornemens hebben te maken met gezondheid. Miljoenen mensen nemen zich (weer) voor om te stoppen met roken, meer te bewegen of minder te eten.

Het is niet voor niets dat sportscholen rond de jaarwisseling 'fantastische aanbiedingen' hebben: 'Twintig procent korting op een jaarabonnement! En wanneer je een tweejarig abonnement neemt, hoef je ook geen inschrijfkosten te betalen!'  Tel uit je winst.

Dus je schrijft je in en vol goede moed begin je drie keer per week in de sportschool. Maar na een paar weken wordt het ineens erg druk op je werk, twee keer per week is toch echt genoeg. Vervolgens sla je eens een weekje over en een paar maanden later hoor je jezelf zeggen: 'Ik moet ook echt weer eens naar de sportschool'. De goede moed waarmee je begon is sneller gezakt dan het aantal kilo's.

De beste manier om aan te komen

Uit onderzoek blijkt dat van de mensen die willen afvallen zo'n 95 procent  evenveel of zelfs meer weegt na een aantal maanden. De sportscholen varen er wel bij; die hebben weer honderden 'slapende' klanten waarvan maandelijks automatisch het abonnementsgeld wordt afgeschreven. Van een voormalig manager bij een grote landelijke sportschoolketen hoorde ik dat van het totaal aantal betalende klanten meer dan veertig procent nooit komt opdagen. Tel uit je winst.

Uit onderzoek blijkt dat de meeste mensen vijf jaar achtereen hetzelfde goede voornemen hebben voor ze in hun opzet slagen. Van de mensen die zich voornemen om te stoppen met roken houdt, volgens Stivoro, 12 procent het vol.

Is het dan hopeloos om een goed voornemen te hebben? Helemaal niet. Maar als je iets echt wilt, is het belangrijk om je te realiseren dat je er ook iets voor moet doen. De Amerikaanse schrijver Robert Heinlein zei: "Door de afwezigheid van duidelijk geformuleerde doelstellingen, raken wij op een gekke manier loyaal aan dagelijkse trivialiteiten, totdat wij er uiteindelijk verslaafd aan raken."  Dit betekent dat je zult moeten breken met gewoontes waar je 'verslaafd' aan bent geraakt als je iets wil bereiken.

Voornemen of doel

Er is een groot verschil tussen een voornemen en een doel. Doelen stellen gaat over keuzes maken en bewust worden van de stappen naar dat doel toe. Een doel onderscheidt zich van een voornemen doordat het concreet is.

Stel, iemand stelt zichzelf ten doel: 'Ik wil afvallen'. Klinkt heel concreet, toch? Helaas is het dat niet. Want hoeveel wil je bijvoorbeeld  afvallen? Als je één kilo kwijt bent, heb je je doel dan bereikt? Of wil je honderd kilo afvallen? En wanneer wil je het doel bereikt hebben? Morgen of als je vijfentachtig bent?

Op het eerste gezicht wellicht wat flauwe vragen, maar door het doel te specificeren kom je te weten wat je eigenlijk echt wilt. Veel mensen die geen datum koppelen aan hun doel zien dat doel langzaam achter de horizon verdwijnen. Door jezelf een deadline te geven maak je het concreet en meetbaar en voorkom je dat je het eindeloos uitstelt.

Wat en wanneer?

Belangrijk dus bij het stellen van een doel: weten wat je wilt en wanneer je dit wilt. Na het specificeren van je doel is het zaak om te bepalen hoe je dit gaat doen. Veel mensen dromen wel over hun doelen, maar blijven vervolgens op de bank liggen dromen.  

Of je nou wil afvallen, je studie wil afmaken, leren breien of meer tijd voor je familie wil vrijmaken, ieder doel vereist stappen. Wanneer je jezelf een einddatum hebt gesteld, is het essentieel om te bepalen welke stappen je gaat zetten om je doel te bereiken.

Wat je verder nodig hebt is toewijding en doorzettingsvermogen om te breken met gewoontes die je niet (meer) opleveren wat jij wilt. Om je te helpen om een goed voornemen om te zetten in een concreet doel kun je nu gratis het NLP Outcome Frame aanvragen.

Dit model gebruik ik ook voor business-coaching. Het stelt je in staat om je doel en de stappen daar naartoe helder te maken. Dit is mijn cadeau voor jou om het jaar goed mee te starten. Stuur een berichtje naar info@hypnoworks.nl en je ontvangt het NLP Outcome Frame komende week in je inbox.

Ik wens je mooie kerstdagen en een meesterlijk nieuwjaar!


Erik










Overzicht alle nieuwsbrieven

Aanmelden nieuwsbrief

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws op hypnotherapie gebied.

Vul uw e-mailadres in