Artikelen

De invloed van stress

Verstuurd op 18 februari 2011

Mocht u onverhoopt de nieuwsbrief niet in de juiste opmaak ontvangen of kunnen lezen, klik hier voor de online versie.
Naast mijn werk als hypnotherapeut en trainer, werk ik ook als schrijver en regisseur in het theater. Bij elke productie hoort een première en bij elke première hoort stress. Terwijl de zaal volloopt met publiek en pers begint de hartslag van de acteurs te stijgen, lijkt de blaas nóg een keer geleegd te moeten worden en voelen de handjes steeds klammer.  

Deze fysieke ongemakken komen diep uit ons reptielenbrein, het oudste deel van onze hersenen. Je lichaam geeft op deze manier eigenlijk maar een ding aan: weg hier, uit deze stressvolle situatie! 

Voor meer primitieve beesten, zoals krokodillen, is er in een stresssituatie geen keuze om te blijven; die kunnen alleen maar vluchten. Gelukkig hebben wij een paar miljoen evolutiejaren later wel de keuze om te blijven dankzij onze neo cortex.

Vechten of vluchten?

Het is onvermijdelijk dat mensen te maken krijgen met een bepaalde vorm van stress in hun leven. Bij tentamens op school, het geven van een lezing of bij een sollicitatiegesprek ervaren mensen stress.  Deze stress kan er voor zorgen dat mensen beter gaan presteren, zoals bij een première, een deadline op je werk en het spelen van een wedstrijd.

Echter kan stress ook negatieve gevolgen hebben. Door stress komt je lichaam in de zogenaamde fight or flight modus, een noodreactie om met bedreigende situaties om te gaan.  Hierdoor gaat een groot deel van je energie direct naar je spieren die in opperste staat van paraatheid gebracht worden om te vechten of vluchten. Heel handig als je bijvoorbeeld een beer tegenkomt in het bos.

Constante stress

De beren van de 21e eeuw zijn deadlines, volle agenda's, onzekere huizenmarkt, opgroeiende kinderen. En deze stressfactoren  zijn constant aanwezig. Je moet je voorstellen dat in een stressvolle situatie alle energie naar je spieren gaat en niet naar het deel van de hersenen  waarmee je logisch nadenkt. Je kunt dus echt minder goed nadenken in zo'n situatie.  

Stress zorgt voor een kettingreactie aan lichaamsprocessen. Het lichaam produceert het stresshormoon cortisol. Bij een vecht- of vlucht situatie kan zo'n extra dosis van dit stresshormoon noodzakelijk zijn en zelfs je leven redden, maar wanneer je een lastige e-mail schrijft, heb je er echt heel weinig aan. Sterker nog: het is schadelijk voor je. Daarbij blijft cortisol tot zes uur in je bloed zitten en is op langere termijn en opgestapeld zeer slecht voor je gezondheid.

Gevolgen van stess

De eerste gevolgen van teveel stress zijn vaak hoofdpijn en spierpijn in nek en schouders. Als de stress te lang aanhoudt kan dit leiden tot slapeloosheid, prikkelbaarheid, angsten, veranderend eetpatroon, huidproblemen, hartkloppingen, verhoogde bloeddruk en verminderde weerstand.

Ook overspannenheid en burn-out zijn directe  gevolgen van stress. Een op de acht werknemers in Nederland lijdt aan burn-out. Er is berekend dat een bedrijf ongeveer 25% van de brutowinst uitgeeft aan medische kosten, waarvan de helft wordt veroorzaakt door een ongezonde leefstijl en verkeerd omgaan met stress.

Stress en het immuunsysteem

Stress blijkt ook een negatieve invloed op ons geheugen en immuunsysteem te hebben. Door stress wordt de hoeveelheid T-cellen in ons lichaam aangetast. T-cellen zijn belangrijke in de afweer tegen virussen en bacteriën en wanneer je er daar minder van hebt, loop je dus makkelijker iets op.

In een maatschappij die steeds sneller gaat, steeds meer eist van mensen, is het dus van levensbelang dat mensen leren hoe ze lichamelijk en mentaal kunt ontspannen. In een ontspannen toestand is de doorbloeding van onze hersenen beter. Bij spanning blokkeren hele delen van de hersenen en met name de samenwerking tussen de linker en rechterhersenhelft is niet optimaal. Het goed benutten van onze beide hersenhelften heeft tot gevolg dat we onze capaciteiten kunnen opvoeren met een factor van vijf tot tien.

Hypnose en zelfhypnose zijn zeer krachtige middelen om tot lichamelijke en mentale ontspanning te komen en om op een goede manier om te gaan met stressvolle situaties. Meer weten over het leren van hypnose of zelfhypnoze, klik hier.

Erik Willems





Overzicht alle nieuwsbrieven

Aanmelden nieuwsbrief

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws op hypnotherapie gebied.

Vul uw e-mailadres in