Artikelen

Het verschil tussen reële en irreële angst

Verstuurd op 18 mei 2012

Mocht u onverhoopt de nieuwsbrief niet in de juiste opmaak ontvangen of kunnen lezen, klik hier voor de online versie.
Lang voordat de eerste mens op aarde verscheen, bestond er al angst. Onderzoek heeft aangetoond dat eiwitten die betrokken zijn bij de reactie op angst/stress al bestonden in de tijd dat insecten op aarde verschenen en sindsdien niet of nauwelijks zijn veranderd. Dat is zo'n miljard jaar geleden!


Angst is een zeer succesvol onderdeel van de evolutie en zonder angst zouden we het waarschijnlijk geen dag overleven. Het is onze meest basale emotie en gaat eigenlijk over alles. Als we niet in een vrije positie zijn, dan zijn we altijd op zoek naar veiligheid en handelen we dus uit angst. Angst beïnvloed ons doen en laten dus enorm.

Anticipatieangst

Angst voelen we niet alleen op het moment dat we in een gevaarlijke situatie zitten, maar ook als we denken aan een gevaarlijke situatie waarin we mogelijk terecht kunnen komen. Dit noemen ze anticipatieangst. Denken aan gevaar en werkelijk gevaar produceren beide evenveel stresshormonen. Ons brein kent het verschil namelijk helemaal niet tussen werkelijk gevaar en denken aan gevaar.

Dit is maar goed ook, want juist omdat mensen bang zijn om onder een auto terecht te komen, kijken ze goed uit bij het oversteken van de straat. En het idee dat je in de zomervakantie moet studeren als je in juni zakt voor je tentamens kan een stimulans zijn om nu extra goed te leren. Zolang deze anticipatieangst op beperkte schaal plaatsvindt, is het dus heel functioneel.


Het verschil tussen reële en irreële gedachten

Zo lang een gedachte helpt om je leven veiliger en aangenamer te maken is anticipatieangst dus handig en zelfs noodzakelijk. Maar gedachten kunnen er ook voor zorgen dat mensen hun huis niet meer uit durven, omdat ze bang zijn wat er kan gebeuren (pleinvrees) of dat mensen niet meer durven eten, omdat ze bang zijn dat ze gaan overgeven (emetofobie). Wanneer gedachten ervoor zorgen dat iemand ongezonde keuzes maakt vanuit angst is de anticipatieangst zijn doel voorbij geschoten.

Het is interessant om na te gaan hoeveel van onze angsten eigenlijk gebaseerd zijn op werkelijk dreigend gevaar zoals bijvoorbeeld een trein die met enorme snelheid komt aandenderen en hoeveel angsten eigenlijk gebaseerd zijn op zogenaamde hersenspinsels. Gedachten als 'wat als ik het niet meer weet tijdens de presentatie', 'wat als hij niet meer van mij houdt' of 'misschien krijg ik wel een ongeneeslijke ziekte...', kunnen voor veel stress en angst zorgen. 

Het is soms moeilijk om het verschil te zien tussen reële en irreële gedachten, zeker als het nettoresultaat hetzelfde is: angstgevoelens. Een aantal vragen kunnen je helpen om te beoordelen of je gedachten rationeel zijn of irrationeel.

  • Is mijn gedachte waar en zal het me helpen verstandig, veilig en gezond te leven?
  • Is mijn gedachte objectief gebaseerd op feiten?
  • Geeft mijn gedachte gevoelens die ik graag heb?
  • Helpt mijn gedachte mijn gekozen doel te behalen?
  • Helpt mijn gedachte conflicten met anderen te verminderen?

Rationele gedachten ondersteunen geluk en gezondheid, emotioneel welzijn en bevorderen de zelfverantwoordelijkheid, je bent dus geen 'slachtoffer' meer van je gedachten, maar neemt gezonde verantwoordelijkheid over je gedachten en je gevoelens wat een basis is voor persoonlijke groei.


Erik Willems
www.hypnoworks.nl


PS Voor meer informatie over het behandelen van angst met hypnotherapie klik je hier.

PPS Afgelopen week stond Hypnoworks in weekblad Grazia met een uitgebreid artikel over hypnotherapie en afvallen. Meer lezen? Klik hier.



Overzicht alle nieuwsbrieven

Aanmelden nieuwsbrief

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte van het laatste nieuws op hypnotherapie gebied.

Vul uw e-mailadres in